Life is a highway

Livet som småbarnsförälder, fru, dotter, syster, vän och tankbilschaufförska. Allt från svammel till viktiga saker i mitt tycke!

v 35+2

Kategori: Allmänt

Som sagt, länge sen jag uppdaterade hära men så äre när man ha småbarn kring bena!

Vars ska jag börja?
Sist jag skrev var jag i v 25, alltså 10-11 veckor sen.
Jag har fortfarande ont, å ondare! Att vända sig i sängen är en kamp kan jag säga, tur jag har fin karl som vaknar på natten när jag åmar mig och halvgråter för ja int ä se vända på mig eller ta mig upp när jag ska på toa så han är så snäll och hjälper och knuffar lite ;)
Har foglossning i symfysen (murrbene), rygg och ljumskar. Men det blev en jäkla skillnad att byta skor!
Jag schåda ju och går me Timo på dagis och när de ska småhandlas, och jag blev såklart sängliggandes efter en sån tur, men när ja la bort mina platta pumaskor och börjat använda mina löparskor (adidas) så har jag faktiskt inte alls fullt lika ont! Så de gör visst mycke ändå va man ha på fötterna, nått som J har tjatat på mig om i år. Men ja ha som int vare så jäkla brydd :P
Jag är uppsvullen i både händer, fötter och ben. Något jag inte minns jag var nått överdrivet iaf me Timo. Så jag går med stödstrumpor nu. Ringarna på fingret har jag fått plocka av för ja ha svulle så pass..
Jag är dock inte öm i tissarna alls=) och det var ja me Timo, de minns ja ;)
Å större är jag. Det vet ja, fast jag har samma vikt som me Timo, samma SF mått :) Å de känns jäkla skönt, jag har större mage och då känner man sig ju automatiskt fetare, så ja ha vare jätte orolig över min vikt å så, men då vi såg på kurvan hos Bm att jag ligger som me timpen så känns de så mycke bättre, dock kan jag kanske förvänta mig bli lite tyngre i och med jag samlar på mig mer vätska nu.
Men hittils äre 12kg + på vågen ;) hähä!
Tiden har gått 1983845876ggr fortare den här graviditeten än me Timo. Jag vill inte sluta va gravid än! Ska jag få försöka N J U T A dom sista fyra veckorna nu, trots det är svårt för jag längtar ju såklart efter en normal kropp och kunna röra mig på ett annat sätt..

Lillplutt är dessutom fixerad. Dock senare än va Timo gjorde, han fixerade sig kring vecka 32-33. Å det är nått jag också pustar ut över, för jag ha i mitt stilla sinne vare lite orolig om den inte fixerar sig, då blire ju vändningsförsök å funkar inte de, jaa.. då äre kejsarsnitt! Å det är de absolut sista ja vill!
Vill känna den där förbannade brännande känslan i murran igen då ongen ska ut ;P Eller som min barnmorska sa när Timo skulle klämmas fram "Visst känns det som det är djävulen som härjar där nere?"
Däremot så KÄNNS de att den ha fixerat sig. Trycker neråt nå kopiöst när man går, å i synnerhet om ja är piss nödig:P

Jag äter lite järntabletter också, ungefär varannan dag. Jag har inte dåligt järnvärde, men det får inte sjunka mer. Så vare inte me Timo. Då var de jävlat högt å fint järnvärde :)
Det är så kul attt jämföra hur de va me han och hur det är nu :) Å det är faktiskt stor skillnad:)

 

35+2. Fyfan va fet jag är!
måst ba dra ett kort från då jag nästan nyss fått plus på stickan:) (7+3)







v. 37

Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas.

Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens. Läs vår kostguide om du vill ha inspiration.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

Du kanske har märkt att brösten läcker lite. detta är helt normalt. Dina bröst har börjat producera den mjölk som kallas kolostrum eller råmjölk och som ger ditt barn en bra start. Om du känner att förlossningen börjar, kommer din barnmorska att undersöka livmoderhalsen. Hon kommer att se om den har börjat utplånas (bli tunnare) och dilateras (öppnas).


(Går inte att lägga till nån bild för blogg.se är så jävla muppigt nu ..)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: