Life is a highway

Livet som småbarnsförälder, fru, dotter, syster, vän och tankbilschaufförska. Allt från svammel till viktiga saker i mitt tycke!

v 24+2

Kategori: Graviditet nr 2

v 25


 

Barnet

Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma.

Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 800 gram.

Mamma

Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.

Pappa/partner

Kanske kan du nu höra fostrets hjärtljud utanpå magen genom att lägga örat mot magen. Det kan ta lite tid att hitta rätt plats på magen och vinkel på örat, men det går efter ett tag. Fostrets hjärtljud är avsevärt snabbare än kvinnans, men desto svagare och kan blandas ihop med kurr från mage och tarmar. Det kan vara lättare att höra om man sätter en tom toalettrulle mot magen. Nu är det dags för ytterligare ett besök hos barnmorskan. Besöken äger vanligtvis rum under arbetstid och du har kanske svårt att motivera för dig själv och kolleger att ta ledigt från jobbet vid varje besök. Men tveka inte att prioritera åtminstone några besök. Då blir din delaktighet i graviditeten naturlig. Fyra öron hör bättre än två. Vi hör olika saker och ställer olika frågor. Väl hemma kan ni prata om vad barnmorskan sa och inte sa. Engagemanget blir naturligt

Hos barnmorskan/kontroller

Nu var det antagligen ett bra tag sen ni var hos barnmorskan sist. Mycket har hänt sen inskrivningsbesöket. Vid det här besöket får ni en chans att prata igenom ultraljudet och hur ni mår för övrigt. Barnmorskan kontrollerar hur livmodern och barnet växer. Med ett speciellt måttband mäter hon avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Sedan skrivs värdet in på en kurva för att följa utvecklingen. Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck, blodvärde och blodsocker, och ibland tar hon ett extra urinprov. Barnets hjärtljud avlyssnas med tratt eller Dopton (ultraljudsförstärkare). Under detta besök får ni även välja förlossningssjukhus samt erhåller moderskapsintyg att skicka till försäkringskassan. Om du har tungt arbete kan du hos försäkringskassan ansöka om graviditetspenning. Fråga din barnmorska eller gå in på försäkringskassans hemsida för mer information.


Hellsicke va veckorna går fort, redan v 25 för fan! Puh, jag vill hinna njuta! Slow down!
Fast ibland skulle de va skönt å ha de över ,jamena.. jag ha typ jätte ont, på morgon får ja mig knappt upp, och kvällarna får J hjälpa mig ur soffan. Sen ha fötterna börja svälla, och det känns lika ont som när man ha åkt skridskor för länge i ett par dåligt knytta skriller..
Kickar i revbenen får jag också titt som tätt, även i pinkblåsan. Int så där jätte skönt, men en påminnelse om vad som är där inne :)

Sen kan jag också säga att det är en jäkla skillnad på hur magen ser ut nu och då jag hade timpen i den.. Jag är myche större nu än då. Kanske ska va så då man är omföderska..




Så här såg jag ut när jag just fått reda på att jag har en till på jäsning.. typ v 8




v 16



och nu, v 25. Nog märks skillnaden! Fet ha ja vare från början, men nog tyck ja jag såg spe ut på första bilden :]Så man ska nog uppskatta sin kropp lite mer än vad man gör, då man inte är gravid alltså.

Hämtat barnvagnen idag, tog TVÅ DAGAR för den å komma! Jag hade väntat mig typ veckor.. jaja, då finns den då iaf :)


Hoppas nu att babyskyddet går ner i den, ME SO HAPPY isf! ;D Vore klockrent!

Köpte också idag på storheden ett litet set i strl 50 :) hihi, byxa, tröja, pyamas och mössa i neutrala färger såklart då ja int vet vad de är jag får :) Har massa bäbiskläder, men nått nytt måste ja ju köpa=)

Köpte mig själv ny tröja och nya byxor, gravidkläder för det är de jag tycker är bekvämast nu. Hatar att ha byxkanten mitt på magen eller under den. Vill dra nått över ;D

Detta handlade jag idag. /Fläskfian



Kommentarer


Kommentera inlägget här: